Thema: Ik en mijn zintuigen

Beste mama's en papa's , 

De voorbije 2 weken leerden we over onze zintuigen: kijken, luisteren, voelen, ruiken en smaken. We leerden om de 2 dagen over een ander zintuig. Er werd begonnen met het zintuig kijken. 

De juf liet ons voelen hoe het was als we niet meer konden zien , door ons te blinddoeken. Zo moesten we raden welk kindje er voor ons stond. We mochten ook eens schilderen met een blinddoek rond onze ogen. Dat was niet gemakkelijk!


De kinderen mochten een mannetje ogen, neus, mond en handen geven en deze op de juiste plaats kleven. Ze mochten puzzelen, foto's  met een detail bij de bijpassende prent leggen enz....

Nadien gingen we luisteren. Daarbij moesten we schuddoosjes zoeken die hetzelfde klinken. Welke horen bij elkaar? We gingen zelf aan de slag en maakten ons eigen schuddoosje met muziek. De kleuters luisterden naar allerlei geluiden en probeerden te raden welk geluid ze hoorden.

Het versje " Dit ben ik" werd aangeleerd. 


Dit ben ik en dat ben jij 

Ik kijk naar jou en jij naar mij

Ik zie je ogen met puntjes erin

 Ik zie je wangen en daaronder je kin

 Daar opzij zie ik allebei je oren

Maar je neus zit recht van voren

Nu even voelen, je haar is zacht
Dat is je mond, waar je mee lacht

Ik zie je tanden mooi op een rij

Steek nu je tong eens uit naar mij!


Daarna gingen we over naar het voelen. We kunnen voelen met onze handen en onze voeten. De kinderen mochten met hun voeten stempelen, wandelen door een voetenpad met verschillende texturen, of  elkaar een handmassage geven.
We speelden ook een voelmemory en moesten raden welke dingen er in de voeldoos zaten. 




De kleuters mochten allerlei dingen proeven en nadien inkleuren wat ze geproefd hadden. Zo gingen we ook dingen ruiken. En maakten we een vogel in de winter met kruiden waar we nadien aan konden ruiken. Mmmm! 

Op het einde van de week , hebben we de winter er een beetje bij betrokken. We hebben potjes en een bak met water buiten gezet en nadien keken we wat er gebeurde. 
Het water was ijs geworden. De juf had ook enkele ijsblokken bij waarin diertjes verstopt zaten. De kleuters moesten deze dieren uit het ijs proberen te krijgen. Niet gemakkelijk! Maar we bleven proberen en het lukte!!!!Kijk zelf maar!!




Het waren twee boeiende weken. Volgende week gaan we leren over de kleuren en hoe we kleuren kunnen mengen tot een mooie nieuwe kleur. 

Tot dan,

Juf Caroline








Reacties

Populaire posts van deze blog

Goudlokje en de drie beren

Nieuw: na de vakantie starten we met een instagram account.

Sinterklaas en zwarte piet